Succesverhaal: Tilly van de Pavert in 4 weken strak op het podium!

02 dec Succesverhaal: Tilly van de Pavert in 4 weken strak op het podium!

Het jaar 2015 is het jaar van mijn bikinimodel carrière.

Tilly 1e plaats YBF 2015Tilly: Afgelopen juni stond ik – met mijn 48 jaar – op een klein podium te schitteren als Best Bikini Body in de 45 plus klasse.  Geen grote, bekende wedstrijd, maar wel met kandidaten uit heel Nederland en om mijn beste shape te komen, had ik drie maanden serieus een op mijn fysiek  afgestemd streng dieet en doelgericht trainingsschema gevolgd onder begeleiding van een coach.

Niet voor niks, ik stond er heel goed bij en was trots op mijn eerste plaats. Maar diep in mijn hart was het mij tegengevallen dat het in de Bikini klasse zo om sierlijk billenzwaaien en met je borsten schudden ging. Als je op het laatst je droogste moment met het publiek deelt, tonen je spieren prachtig, maar ik had verwacht in die drie maanden meer massa te bouwen. Daarom besloot ik direct na deze overwinning om nóg een wedstrijd te doen, maar nu één in een klasse hoger, body fitness.

Van een goede kennis kreeg ik een schema om te bulken en trainde ik twee keer in de week mee met twee mannen mee, zij trainde allebei voor een bodybuildingwedstrijd. Daarnaast trainde ik zelf ook gemiddeld twee keer per wee. Mijn eigen doel: 1 november YBF open Nederlandse Kampioenschappen in Beverwijk. Want ook bij deze wedstrijd kon ik me inschrijven voor de 40 plus klasse. Op mijn leeftijd kun je je echt niet meten aan meiden van begin 20, die strijd wilde ik niet aangaan.

Net een week of wat op gang, realiseerde ik me dat er nog heel wat werk aan de winkel was. Eerst bouwen (bulken) en dan cutten en de vakantieperiode daar ook nog in passen… November was eigenlijk qua tijdsplan helemaal niet haalbaar! Ik liet het bulken los, vierde mijn vakantie en viel daarna uit ‘veiligheidsoverwegingen’ maar weer terug op mijn oude eetschema van de eerste wedstrijd.

De inschrijving voor de wedstrijd, die ik me had voorgenomen te doen, moest zo onderhand de deur uit. Maar meedoen met de gespierdere groep ladies was oor mij helaas echt geen optie. Wat te doen? Dan toch maar nog eens de bikiniklasse. En dat zou ik best zelf kunnen. Als ik maar at als de vorige keer dat ik in voorbereiding was. Toen viel ik er zo lekker en gestaag mee af.

Maar de weken verstreken en mijn weegschaal liet steeds hetzelfde gewicht zien, ik bleef schommelen rond de 58 kilo en wilde terug naar 56. En de enkele vetmeting die ik tussendoor liet doen, maakte me ook niet vrolijker. Ondanks mijn eetschema bleef ik gewoon hangen in dezelfde shape, zeker niet podiumwaardig! Ook niet voor de bikiniklasse..

En elke teleurstellende cijfercombinatie op de weegschaal maakte dat ik het dan toch maar even niet zo nauw nam met mijn calorie inname want ‘het maakte toch niks uit’…

Ik raakte een beetje in paniek en besloot toen om me op te geven voor de 30 dagen challenge van Rosanne van Zalingen. Dan maar met een groepje fb’ers samen zweren dat we clean zouden eten. Als motivatie gaf ik aan dat ik wist dat ik de discipline in me had en dat het mij heel goed zou uitkomen een maandje eerlijk te zijn over voeding. En zo raakte ik via facebook in gesprek met Rosanne.

IMG_5132

In eerste instantie wisselden we wat informatie uit over waar we stonden in het leven en waar we heen wilden. Ik vertelde haar op welk voedingsschema ik zat en zij stelde wat wedervragen om een beeld te krijgen waarom ik bepaalde dingen at en andere dingen niet.

Helaas ben ik niet goed onderlegd als het over juiste voeding gaat om bepaalde resultaten te bereiken, dus vol interesse luisterde ik naar alle adviezen die Rosanne me al snel begin te geven, om toch dat doel in november te kunnen halen.

Als voedingsdeskundige was Rosanne bezig met een boek vol recepten voor dames die aan fitness doen en daarbij verantwoord en binnen de marges van de juiste macro’s toch lekker en gevarieerd willen eten. Ze vroeg aan mij, zo bezig met wat ik at en niet mocht eten, of ik wat recepten wilde uit proberen. Natuurlijk wilde ik dat wel, maar met mijn strenge schema van voedingsmiddel, waar ik niet van af mocht of kon wijken, zou het mij niet gaan lukken de ingrediënten van de recepten te passen. Gewoon weg omdat ik daar voor niet voldoende creatief ben met eten bereiden.

Rosanne bood mij toen aan echt te gaan helpen om mij in de paar weken die me nog restte tot aan dat podium, klaar te stomen zodat ik zelfverzekerd voor de eerste plaats zou kunnen gaan strijden. En ze ging aan de slag, natuurlijk met veel kennis over voeding en wat bepaalde voedingsstoffen met je lichaam, je shape en je energie doet. Maar iemand op het podium droog wegzetten, was voor haar ook de eerste keer. Dus voor beiden een challenge om dit samen te doen en voor elkaar te gaan krijgen.

De voeding die Rosanne mij ging voorschrijven is feitelijk een verantwoorde, onderling op elkaar afgestemde keuze uit verschillende gezonde producten. Dat wordt Clean eten genoemd. De eiwitten, koolhydraten en vetten mogen in bepaalde percentages in je maaltijden terugkomen. Maaltijden waarin je kiest voor magere producten, geen geraffineerde suikers, weinig vet en langzame koolhydraten. En dat zit natuurlijk in.. tja.. Ik weet wel wat. Maar Rosanne weet het precies!

Om snel af te vallen -en droog en vetvrij op het podium te verschijnen, nog vier weken te gaan! – kwam ik op een dieet van magere kwark, een ietsie pietse havermout en weypoeder, salade, groenten, eieren en zalm of tonijn. En allemaal niet te veel en allemaal zonder toegevoegde sausjes en dressings. Enkel wat kruiden om de smaak wat op te leuken.

Via foto’s per mail of tijdens onze momenten dat Rosanne met mij mee trainde om me ook op het gebied van fitness te helpen perfectioneren, bekeek ze mijn shape en stelde ze het dieet bij. Koolhydraten wat omlaag, eiwitten wat omhoog, het komt heel precies. En echt veel tijd om te kijken hoe mijn lichaam op die veranderingen reageert hadden we helaas niet.

Anderhalve week voor de wedstrijd heeft Rosanne zich nog is heel goed verdiept in de materie rondom droog worden. Duidelijk was dat ik nog te hoog in mijn vetpercentage zat en de tijd dringt. Zodoende kwam ze met een noodplan: het ketosedieet. Daarbij haal je enkel je koolhydraten uit je groene groenten. Door het gebrek aan koolhydraten, gaat je lichaam  op de noodstand en de energie halen uit je vetten. De eerste dagen zijn heel zwaar, je hersenen zijn in paniek en moeten bedenken hoe ze het gebrek oplossen. Dan zetten ze pas in op de vetten. Ik was energieloos, slap, lamlendig en chagrijnig. Maar in die dikke week, werd ik dun. Verloor nog best wat vet! En allemaal op het nippertje.

In nauw contact gingen we de laatste drie beslissende dagen in. De puntjes werden op de i gezet, zoutloos, gedroogd en nog wat voedingstrucjes maakten dat ik die zondagmorgen, 7 uur, wakker werd voor dé dag. Met een lichaam waar ik gewoon heel tevreden mee mocht zijn. En dat bleek ook. Zo’n 12 uur later, een mooie intensieve dag met Rosanne aan mijn zij als steun en toeverlaat, konden we hem samen kussen, die beker van de eerste plaats.

Wat ik vier weken daarvoor nog niet voor mogelijk had gehouden, had Rosanne met de juiste voeding en fitnesstips voor elkaar gekregen. Zelf nog niet 100% te reden over mijn shape, kon wat hoger in mijn volume en lager in mijn vet zitten, maar daarvoor heb ik Rosanne veel te laat ontmoet. Want met een week of twee extra tijd, had ze dat zeker voor elkaar gekregen. Een mooie, leerzame tocht, een mooi avontuur met z’n tweeën.

Maar we zijn er nog niet. We will be back! Rosanne en ik gaan kijken hoe ver we kunnen komen in die fitness klasse, dat oorspronkelijke doel dat ik voor ogen had. Samen zijn we sterk! Nou die spiermassa nog! En ik vertrouw helemaal dat het ook deze keer goed gaat komen, want ditmaal aan tijd geen gebrek!

Dank je wel lieve, behulpzame Rosanne. Voor alle effort die je in me stak. Dikke kus & knuffel. Blij je te hebben leren kennen.

No Comments

Post A Comment